تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
عدم وجود شایسته سالاری وتعهد وتخصص
  • بازدید : (302)
عدم وجود شایسته سالاری وتعهد وتخصص
امروزه شایسته سالاری  وداشتن تعهد وتخصص دربسیاری از پستها ومسئولیتها مظلوم واقع شده است . در عین حال شایسته سالاری  عامل بسیار مهم  در رشد وتوسعه هر کشور می باشد . این شعار شایسته سالاری در بسیاری از مواقع به صورت انحصاری در اختیار عده ای خاص قرار گرفته است .  مبارزه با فساد نیازمند عملی نمودن  شعار شایسته سالاری  وداشتن تعهد وتخصص افراد در مناصب اداری است .هر کشوری نتواند این امر را نهادینه نماید ودر این رابطه به مصلحتها وملاحظه کاریها توجه نماید نمی تواند در عرصه داخلی وخارجی اعتماد لازم را به دست آورد  این کار مستلزم عزم ملی، خواست همگانیو جدیت دولت است. عدم انتخاب افرا ومدیرانی که در افکار عمومی ودارای داشتن پیشینه کیفری  وحتی در میان افکار عمومی دارای جهر ه ای بدنام هستند واصرار برخی افراد حقیقی وحقوقی به جهت منافع شخصی وگروهی  وقومی ورفیق بازی جهت انتخاب آنها در پستهای حساس  یکی از مهمترین پاشنه های آشیل ومعظلات اساسی  نظام اد اری است .  به نظر می رسد انتخاب مدیران شایسته ودارای تعهد وتخصص  وگزینش سخت در انتخاب آنها می تواند تا حدود زیادی نظام اداری را  سالم وقائده مند نماید .طی سالیان گذشته وحتی اکنون انتخاب بسیاری از مدیران مسئله دار وداری محکومیت کیفری  در مسئولیتهای حساس  ضربه اساسی را بر پیکره بیمار نظام اداری زده است .

برچسب ها : ,
رانت خواریهای تجاری

ایذاء تجاری

آیا می دانید دربرخی از کشورها چگونه رانت خواری می کنند؟

رانت خواریهای حساب شده وپنهان در سیستم های دولتی بعضی از کشورهای جهان!

گروهی با خیانت های برنامه ریزی شده واردات کالا به کشورها راکاملا غیر اقتصادی می کنند!؟

 

می گویند    trad  harassmentدر اصطلاح لاتین به ایذاء تجاری

مقمات بازرگانی واقتصادی  کشورها گاها به علت عدم آشنایی به مباحث علمی تجاری در بسیاری از موارد طی یک اقدام عجولانه ومعمولا عمدی چه به طور آشکار وچه به طور پنهان موانع زیادی را برای واردات معقولانه کالا به کشور ایجاد می کنند .وبدین ترتیب مقررات خاصی برای واردات کالا به کشورها وضع گردیده وهر روز بر تدابیرسختگیرانه در تقویت یک ایده اشتباه گسترش می یابد .معمولا گروهی از تصمیم گیران اقتصادی برای رسیدن به مقاصد حزبی خود با پیشنهاد چنین ایده هایی سعی می کنند شرایط رانت خواری اقتصادی را برای خود تامین نمایند بدین ترتیب سعی می کنند که مقامات ارشد کشور را با طرح تفکرات غلط در یک تصمیم گیری ملی شریک کنند .

آنها به خوبی فرا گرفته اند که برای رسیدن به سود کلان از طریق تفکرات غلط صرفا با ایجاد مشکل در سیستم واردات کشور فراهم می شود.آنها سعی می کنند که واردات به طریقی کاهش دهند وباعث توقف خرید وواردات از خارج از کشورشوند .این کار نه تنها نظام اقتصادی کشورها را تهدید می کند بلکه گروهی که به اصطلاح خودرا عاقل معرفی می کنند یک شبه ثروتمند می شوند ویا با فروش کالاهای وارداتی قبلی خود به گونه ای رانت خواری می نمایند.

کشورها باید مراقب باشند تا گروهی با محدود کردن واردات وتشدید سخت گیریها شرایط افسار گسیخته قیمت ها را تقویت نکنند همگامی با یک تفکر غلط می تواند چهارچوب یک نظام اقتصادی را نابود کند.

 

 

اهداف رانت خواری معمولا ممکن است به طرق مختلف برکشور صدمات جبران ناپذیری وارد کند فرضا گروهی اقدام به واردات کالا در سطح انبوه می نمایند بنابراین چنین گروهی در راس سازمانهای بازرگانی ،اقتصادی وهمچنین مقامات گمرکی نفوذ می کنند بدین ترتیب با رایزنی های فراوان می توانند از طریق سازمانهای بازرگانی ورود چنین کالایی را ممنوع کنند یا شرایط خاصی را برای ورود آن ابلاغ نمایند وچنانچه اگر موفق به تهدید وجلوگیری از واردات کالا نشدند این بار با چهره دیگری می توانند از کالای مورد نظر جلوگیری کنند به عنوان مثال در یک پارتی کوچک  اقدام به ورود کالا به کشور می نمایند منتها این بار با ترفند جدیدی ارزش کالای ورودی خودرا با چندین برابر ارزش وارد می نمایند وبرای یک ورود یک پارتی کوچک برای هرواحد کالا حقوق ورودی بالایی به گمرک می پردازند لذا سعی می کنند با ایجاد فشارهای روانی ویا روابط ها ارزش مورد نظر رابه عنوان ارزش کالاهای ورودی که بعد از این وارد کشور می شود معرفی می کنند واین ارزش به عنوان سابقه در گمرکات تلقی می شود بنابراین ارزش یک کالایی که هرواحد آن 10دلار می باشد به طور غلط با چندین برابر میزان واقعی در سیستم ثبت می شود که از آن به بعد برای هیچ وارد کننده ای واردات مقرون به صرفه نخواهد بود .بنابراین کالاهای وارداتی گروهی که پیگیر امور رانت خواری بودند با چند ماه احتکار ونگهداری در انبارها با سود کلانی به فروش می رسد

 

 

 

 

البته راهای شیطنت در اموراقتصادی وبازرگانی فراوان است مثلا گروهی می تواننداقدام به تکمیل میزان ثبت سفارش در سازمانهای بازرگانی نمایند وچون میزان سهمیه در نظر گرفته شده تکمیل وبه صورت یکجا توسط گروهی در چندین مرحله حساب شده ثبت سفارش شده است بنابراین دیگر برای آن کالا ثبت سفارش نمی شود که متاسفانه بعدا ثبت سفارش در بازار شتاب زده کشور توسط اشخاص خریداری می شود به عنوان مثال اگر نگاهی سطح به خودروهای وارداتی در کشورها داشته باشید می بینید که وارد کننده ای یکجا کالایی را ثبت سفارش می کند وبعد تجار به جای مراجعه به دولت به فرد مراجعه می کنند وکالای ثبت سفارش شده را از آنها می خرند یعنی ثبت سفارشی که باید عادلانه به آحاد تجار ارائه شود با تبانی به فرد یا گروه خاصی داده می شود وبعد آنها سمیه های خریداری را به بهای سنگینی به دیگران واگذار می کنند.

گروهی با ترفندهای فراوان ثروتمند می شوند ونام آن را تجارت می گذارند دولتها وملت ها وتصمیم گیران بزرگ اقتصادی وبازرگانی کشورها باید مراقب باشند که اهداف سوء ویا حرکت های آلوده به خیانت، اقتصاد کشورها را تهدید نکند.عده ای نباید فکر کنند که ثروتی حلال با اجرای یک حرکت اقتصادی نصیب آنها شده است .زنان وفرزندان چنین افرادی باید مراقب باشند که شکمهایشان را با لقمه های آلوده به حرام سیر نکنند .لقمه ای که با چنین ترفندهایی نصیب عده ای می شود قطعا نتیجه  خیانت گروهی سود جووفرصت طلب به یک کشور می باشد که ممکن است باعث تضعیع حقوق صدها میلیون نفر در کشورها باشد .آیا می دانیم که واقعا چنین اموری چه مشکلاتی را برای کشورها بوجود می آورد ؟......


برچسب ها : ,
رشوه ازدیدگاه اسلام

 

 

علی (ع) می فرماید :

به خدا سوگند !این دنیای شما که به انواع حرام آلوده است ،در دیده من از استخوان خوکی که دردست بیماری جذامی باشد،پست تر است!

علی (ع)می فرماید :

ای کمیل ثروتمندان بی تقوا مرده ،اگرچه به ظاهر زنده اند،اما دانشمندان ،تا دنیا برقرار است زنده اند،بدنهایشان گرچه درزمین پنهان امایاد آنها همیشه دردلها

 

رشوه خواری ازدیدگاه قرآن :

ولا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل و تدلوا بها لی الحکام لتاکلوا فریقا من اموال الناس بالاثم و انتم تعلمون.
اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید و برای خوردن قسمتی از اموال مردم به گناه، (قسمتی از) آن را به قضات ندهید . در حالی که می دانید - سوره بقره، آیه 188

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَینَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِیمًا.
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اموال یکدیگر را به باطل ( و از طرق نامشروع ) نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است.

رشوه خواری از دیدگاه احادیث :

 

امام علی (ع) :

پيشينيان شما از ايـن رو بـه هـلاكت و تباهى در افتادند كه مردمان را از حقّ ( شان ) بازداشتند و آنان ( ناچار با رشوه ) آن را خريدند و آنان را به ارتكاب باطل و نادرستى واداشتند و مردم هم از آن پيروى كردند )نهج البلاغة : الكتاب 79 منتخب ميزان الحكمة : 236(

 

رسول اکرم ( ص ) :

خدا لعنت کند رشوه گیر و رشوه پرداز و کسی را که دلال میان آنها است; از رشوه گرفتن دوری کنید که این کار بمنزله کفر محض است و شخص رشوه خوار از رحمت خدا بدور می باشد.( بحارالانوار، ج 24، ص 9  (


رسول اکرم ( ص ) :

هدیه گرفتن زمامدار و رئیس از دیگران حرام است و رشوه گیری حاکم شرع و قاضی، کفر است.( کنزالعمال، ج 6، ص 112(

امام صادق (ع) :

رشوه در قضاوت کفر به خداوند است . ( وسائل الشیعه، ج 18، ص 162; معانی الاخبار، ج 6، ص 114  (

احکام مراجع تقلید درخصوص رشوه خواری :

 آیة الله تبریزی:

رشوه در باب قضاء حرام است و در غیر باب قضاء اگر مخالف مقررات باشد نباید انجام داد.

 آیة الله صافی گلپایگانی:

اصطلاحا رشوه در مورد قضاوت است و در موارد دیگر رشوه محسوب نمی شود، لکن به هر حال اگر گیرنده پول در ساعات کار اداری اش کار را انجام دهد جایز نیست پول بگیرد، و اگر در خارج وقت اداری انجام دهد اشکال ندارد ولی چنانچه در ساعت اداری از انجام آن خودداری کند گرفتن حقوق از دولت برایش جایز نیست و اما نسبت به دهنده پول چنانچه بدون دادن پول کار انجام نمی شود مانع ندارد که پول بدهد.

  آیة الله بهجت:

حرام است، اگر صدق رشوه شرعی کند و الا حرمت آن دائر مدار تضییع حقوق دیگران و منافات داشتن با شرایط ضمن عقد اجاره است.

 آیة الله فاضل لنکرانی:

رشوه حرام مربوط به امر قضاوت می باشد و اموری که در فرهنگ ما رشوه محسوب می شود اگر موجب تضییع حقوق دیگران یا خلاف مقررات جمهوری اسلامی ایران باشد جایز نیست.

 آیة الله مکارم شیرازی:

رشوه خواری در باب قضاوت مطلقا حرام و از گناهان کبیره است و در غیر باب قضاوت چنانچه برای انجام کار خلافی پرداخته  شود آن نیز حرام است ولی دادن وجهی برای تسریع در کار حلال بدون آن که حقی باطل و باطلی حق یا نوبتی ضایع شود برای دهنده اشکالی ندارد ولی گیرنده اگر در برابر انجام وظیفه وجهی دریافت کند برای او جایز نیست، اما اگر خارج از وقت، کار مباحی کرده ، گرفتن وجه در مقابل آن اشکالی ندارد. (1)

 آیة الله سیستانی:

رشوه خواری کارمند برخلاف قرارداد کارمندی است و جایز نیست ولی پرداختن آن در وضع موجود و در غیر مورد قضاوت اگر مستلزم تضییع حق دیگران نباشد حرام نیست گرچه گرفتن آن جایز نیست.

 

 


برچسب ها : ,
آیا می دانید که گرفتن هدیه حلال است یا حرام ؟وچه فرقی با رشوه دارد؟
  • بازدید : (319)

آیا می دانید که گرفتن هدیه حلال است یا حرام ؟وچه فرقی با رشوه دارد؟

روزی به پیامبر (ص) خبر دادند كه یكی از حكمرانان مناطق اسلامی در حوزه فرمانروایی خود، هدیه‌ای را پذیرفته است! آن حضرت دستور تحقیق داد، پس از آن‌كه صحت گزارش رسیده روشن شد، آزرده‌خاطر گشت و او را احضار كرد و از او توضیح خواست و فرمود: كیف تأخذ ما لیس لك بحق! چرا اقدام به قبول چیزی كه حقت نیست، كرده‌ای؟ حاكم گفت: یا رسول‌الله هدیه بود.
حضرت فرمود: اگر در منزلت می‌نشستی و دارای این موقعیت اجتماعی نبودی، آیا او برای تو هدیه می‌آورد؟ پس امر فرمود: آن مال را به صاحبش بازگردانند و آن حاكم را نیز عزل كرد.

 


برچسب ها : ,
آسانترین راه مبارزه باقاچاق کالای کانتینرهای ترانزیتی

 

 
آسانترین راه مبارزه باقاچاق کالای کانتینرهای ترانزیتی
جامع ترین وکاملترین راه مبارزه با قاچاق کالاهای ترانزیت داخلی وخارجی در وضعیت فعلی
-       ارزیابی دقیق کالای ترانزیتی
-       ارزشگذاری صحیح کالای ترانزیتی در گمرک
-       اعلام وصول به موقع کالای ترانزیتی توسط گمرک
-       تجهیزگمرکات به ایکس ری
-       تجهیز گمرکات به نیروی انسانی:
در اکثر گمرکات کشور اکثر کارمندان در مشاغل واردات مورد استفاده قرار می گیرند در صورتیکه از حساسیت آنچنانی نیز از نظر قاچاق ویا تعداد اظهارنامه وامثالهم برخوردار نیستند وبخش واردات دارای سرویس های مجهز چه از نظر خدماتی وچه از نظر نیروهای انسانی وامثالهم بر خوردار است وواحدهای ترانزیتی با حداقل نیروها وحداقل امکانات انجام وظیفه می نمایند واگر یک ارزیابی وجدانی از عملکرد تشریفاتی گمرک داشته باشیم خواهیم دید که عوامل ترانزیت گمرک ایران که در هر نقطه ای از کشور انجام وظیفه می نمایند با این همه کمبود امککانات واقعا جهاد می کنند انشاء الله مسئولین گمرک گمرکات تراتزیتی کشور را آنگونه که به واردات اهمیت می دهند اهمیت دهند وبه آن اندازه که در واردات ترافیک نیرو دارند در ترانزیت هم به این موضوع اهمیت دهند به جایی رسیده ایم که باور کنیم موضوع ترانزیت در شرایط فعلی کشور از واردات مهم تر بوده لذا باید به این درجه از ایمان برسیم که مدیریت واحدهای ترانزیتی با این نیروهای اندک کاری بسیار سنگین است ،انجام امور با شعارهای تبلیغاتی در روزنامه ها امکان پذیر نیست باید مسئولین دست به کار شوند.
-         کنترل مسیر های ترانزیت توسط نیروی انتظامی
-         هماهنگی بیشتر با سازمان پایانه ها
-         هماهنگی بین گمرک ونیروی انتظامی
-         استفاده از نرم افزار ترانزیت توسط ایستگاههای نیروی انتظامی برای رویت پروانه های ترانزیت به منظور شناسایی جعل اسناد که این رویه در واردات نیز به راحتی قابل انجام است
-         بکارگیری جی پی اس
-         واگذاری قسمتی از مسئولیت ها به نیروهای راهنمایی ورانندگی در انحراف از مسیرهای حاملین کالاهای ترانزیتی
-         آموزش نیروهای در گیر در امور قاچاق کالا از جمله نیروی انتظامی وغیره
-         تقسیم عادلانه نیروهای کارآمددر واحدهای ترانزیتی نسبت به واحدهای واردات
-         اهمیت به واحدهای ترازیتی به همانگونه که به واحدهای وارداتی اهمیت داده می شود
-         اهمیت دادن به کارمندان واحدهای ترانزیتی نسبت به کارمندان بخش های وارداتی
کانتینرهای ترانزیتی که از بنادر وارد می‌شوند، گاها تحت عنوان یکی از رویه های گمرکی از جمله ترانزیت داخلی ویا خارجی اظهار می گردند،لذا محمولات ترانزیت داخلی جهت ترخیص باید به مقاصد گمرکات داخلی  دیگربه منظور اظهارمجدد تحت عنوان واردات قطعی به گمرکات مربوطه حمل گردند یا اینکه محمولات ترانزیت خارجی که باید از کشور خارج شوند، این کانتینرها همانطور که میدانید پلمب شده هستند و امکان باز کردن آن‌ها وجود ندارد؛ اما برخی از قاچاقچیان از این فرصت استفاده می‌کنند و با بریدن لولاهای در کانتینر و بدون دست زدن به پلمپ، کالاهای داخل کانتینر را تخلیه و به جای آن کالاهای دیگری می گذارتد ویا اینکه در ترانزیت خارجی با برداشتن کالا از کانتینر،کالای یارانه‌ای و ارزشمند را پس از جاسازی از کشور خارج می‌کنند.
بنابراین استفاده از دستگاه های ایکس ری برای رفع مشکلات این چنینی الزامی است لذا با بکارگیری دستگاه‌های ایکس ری در گمرکات می‌توان ورود و خروج کالاها را به صورت دقیق‌تری مورد نظارت قرار داد و گمرک باید در این بخش به فناوری روز مجهز شود، انشاء الله با مکانیزه شدن رویه ترانزیت داخلی وخارجی  قاچاق کالا در کشور محدود شود .البته راه حل اساسی این است که کالاها با حساسیت بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرند ویا اینکه به درستی ارزشگذاری شوند که این امر باعث می شود انگیزه تخلف در قاچاقچیان به حد اقل برسد بنابراین با انجام تمهیدات اخیر قاچاقچی مجبور خواهد شد از گردونه قاچاق کالاهای ترانزیتی چه به صورت ترانزیت داخلی وچه به صورت ترانزیت خارجی منصرف شود
 

برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد